Monday, November 22, 2004

Bang Pa In




Today I visited the summerpalace of the king in Bang Pa In, a day excursion from Ayuthaya. But it was not that easy to get there. I wanted to take the bus this morning at 8 already before it gets too hot and before huge groups of tourists arrive. I asked the busdriver whether it was the bus to Bang Pa In, he repeated it and said yes. I asked again twice, to be sure, and every time he said yes. After half an hour driving we arrive at a town which he says is Bang Pa In. There was nothing in English anywhere, so I ask some other people wether I was in Bang Pa In and everybody said I was. When I asked a tuktukdriver to bring me to the summerpalace, he didn't understand me, he didn't speak english. He got somebodyelse who did speak about two words of english, but he didn't understand me either. Not that much later he suddenly understood that I had to be in Bang Pa In (I had asked him about 10 times now ?!?) and he told me I had to take the bus to Ayuthaya and there I could take a bus to Bang Pa In. Apparently I must have been in a town with a very similar name ! So I took the bus back, went to my guesthouse to ask them to write Bang Pa In in Thai on a piece of paper, and took the bus to Bang Pa In.
The summerpalace reminded me of the Efteling (that's an amusementpark in the Netherlands). I think it was the combination of european architecture with thai and chinese architecture and these little animals cut out of buxus plants ...
It was not that big, I walked around for half an hour and took the bus back to Ayuthaya.


Vandaag ben ik het koninklijk zomerpaleis in Bang Pa In gaan bezoeken, een daguitstapje vanuit Ayuthaya. Maar het was niet simpel om er te geraken. Ik wou vanochtend rond een uur of 8 de bus al nemen om er voor de hitte en de grote hordes toeristen te zijn. Ik vroeg aan een buschauffeur of zijn bus naar Bang Pa I ging en hij herhaalde dat en knikte van ja. Voor de zekerheid heb ik 't hem nog 2 keer gevraagd, en iedere keer knikte hij van ja. Na een dik half uur rijden komen we aan in een stadje, waarvan hij zei dat het Bang Pa In was. Er stond nergens iets in het engels, dus ik vraag voor de zekerheid nog aan een paar mensen of we in Bang Pa In zijn, en iedereen zei van wel. Toen ik een tuktukchauffeur aansprak om mij naar het paleis te brengen, begreep hij me niet, hij sprak geen engels. Hij haalde er snel iemand bij die wel 2 woorden engels kon, maar ook hij begreep mij niet. Niet veel later begreep hij ineens dat ik in Bang Pa In moest zijn (want ik had 't hem ondertussen toch ook al tien keer gevraagd) en zei hij dat ik de bus trug naar Ayuthaya moest nemen en vandaar weer een andere bus Bang Pa In. Blijkbaar moet dat stadje waar ik terecht was gekomen toch een heel gelijkaardige naam hebben, want echt iedereen zei dat ik wel in Bang Pa In was. Uiteindelijk ben ik wel in de juiste Bang Pa In terechtgekomen. Het paleis deed me heel erg aan de Efteling denken. De combinatie van eerder Europese gebouwen, Thaise en Chinese, met dan ook nog van die diertjes gesneden uit buxusplantjes ...
't was wel niet erg groot, ik heb een half uur in rondgewandeld en heb dan de bus terug genomen ...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home